Werk /

Meer ademruimte dankzij de campagne Tournée Pedale

Beweging.net
  • Brand Activation
  • Logo & Identity
  • Eventbranding
  • Webdesign

vraag

Een campagne met grote voortrekkersrol

Onze luchtkwaliteit staat onder druk. En dat is niet uit de lucht gegrepen (of net wel).

In 2017 was er het AIRbezen project waarbij de luchtkwaliteit, en meer specifiek fijn stof, in Oost-Vlaanderen in kaart werd gebracht. Dat toonde geen al te rooskleurig beeld.

Het werd (nog meer) duidelijk dat er absoluut ruimte voor verbetering is. Met deze wetenschap willen beweging.net, vdk bank, CM en familiehulp actie ondernemen. Meten is weten, maar in de daad schuilt resultaat.

Wisefools ging op de trappers staan en zorgde voor de uitwerking van de campagne en de activatie.

antwoord

Frisse vormgeving, gevleugelde uitwerking

Tournée Pedale zag het levenslicht met als doel duurzaam verplaatsingsgedrag te stimuleren. Verkeer is immers een grote bron van luchtvervuiling.

Het opzet is om het brede publiek aan te zetten om 3 weken lang de auto zoveel mogelijk aan de kant te laten staan en te kiezen voor alternatieve vervoermiddelen. Openbaar vervoer, te voet, maar vooral fietsgebruik.

De ploeg van Wisefools stak een tandje bij en tekende een fris logo en huisstijl uit, waarin je de gezonde(re) buitenlucht zo goed als kan opsnuiven.

Een luchtige website werd ontwikkeld waarop mensen hun engagement kunnen opnemen door in te schrijven. Social media campagnes en mailings brachten zoveel mogelijk mensen in contact met Tournée Pedale. Het deelnemersaantal tikte aan...

Het deelnemerspakket met coole gadgets en een wedstrijd met mooie prijzen waren het duwtje in de rug om zoveel mogelijk mensen op de been (en vooral op de fiets) te krijgen. Naarmate het peloton aangroeide toonde een interactieve kaart op de webstek de deelnemers per Oost-Vlaamse gemeente.

Ook na de inschrijfperiode bleef de website een ‘compagnon de route’ met nieuws, testimonials, interviews en downloadbare weekplanner.

resultaat

Engagement en visibiliteit

De campagne nam een hoge vlucht:

gedurende de 3 weken in mei namen 5357 personen in 60 gemeentes deel aan Tournée Pedale. De campagne werd ook opgepikt door de pers en leidt een actief leven op Facebook en Twitter.

Maar vooral: 5357 Oost-Vlamingen zijn zich bewust van hun mobiliteit en zetten zich in voor gezonde lucht.

Met dit succesverhaal zou je kunnen stellen dat we gezonde lucht verkopen. En daar zijn we fier op.

Net je merk gelanceerd? Feestje!

Bij de lancering van een nieuwe raket branding of website, hoort een streepje muziek.
Om je nieuw merk of positionering kracht bij te zetten, trakteren we onze klanten op een persoonlijke branded playlist op Spotify.

Ontdek hoe

You might