Hoog toegankelijke website voor disABILITY Filmfestival
disABILITY Filmfestival

Vraag
Een website die extra toegankelijk is voor iedereen
Het festival is uitgegroeid tot een vaste waarde, waardoor een aangepaste website zich opdrong. Een website die extra toegankelijk is voor iedereen, met mogelijkheid tot reservatie, integratie van sociale media om dialoog/discussie te kunnen faciliteren, een archief van vorige festivals,...

Antwoord
Om toegankelijkheid te garanderen werd beroep gedaan op een stuurgroep
Al vanaf de wireframefase werd rekening gehouden met user experience om te garanderen dat de site een duidelijk overzicht biedt en maximaal toegankelijk is voor iedereen.
Om de toegankelijkheid van de website te kunnen garanderen, werd beroep gedaan op een stuurgroep die uit mensen met en zonder beperking bestond. Hun bevindingen en adviezen werden meegenomen in de opbouw van de website, en in latere fase in de vormgeving.

Resultaat
Duidelijke typografie en een kleurenpallet met hoge contrastkleuren
Gezien het DisABILITY Filmfestival nog geen overkoepelende branding had, ontwikkelden we naast de website een logo dat verwijst naar een 'clapperboard'. Daarnaast werd gekozen voor duidelijke typografie en een kleurenpallet met hoge contrastkleuren.
Op basis van de feedback van de stuurgroep werden de buttons extra ondersteund door middel van iconen en een 'on-click' beweging. Reservaties voor de voorstellingen zijn bovendien volledig onafhankelijk te beheren.



Omdat duiding van de filmselecties zeer belangrijk is en de dialoog/discussie rond bepaalde thema's te bewerkstelligen, kan deelgenomen worden aan het gesprek op Facebook en worden vervolgens de posts op de website uitgelezen.
