Werk /

Future-proof online communicatie voor Film Fest Gent

Film Fest Gent

Vraag

Het vernieuwen van hun online platformen

Om de veertigste verjaardag van het Gents filmfestival te vieren, werd ‘Het Filmgebeuren van Gent' in 2013 door het nieuwe bestuur omgedoopt tot ‘Film Fest Gent'.

De Blauwe Peer stond in voor de rebranding en de online communicatie kon niet achterblijven. Film Fest Gent zocht een partner voor het vernieuwen van hun online platformen, het doortrekken van de rebranding binnen hun online communicatietools en hen te adviseren bij een verdere digitale uitbouw.

Website Film Fest Gent

Antwoord

Opdelen van de grote vraag in deelprojecten

Geen klein bier deze challenge, maar door het opdelen van de grote vraag in deelprojecten konden we prioriteiten bepalen en een langetermijnstrategie opstellen.

Ook al werd er een lijvig dossier ingediend, de scope diende nog verfijnd te worden. Andere partners van Film Fest Gent werden uitgenodigd om mee aan tafel te zitten met als doel alle platformen en neuzen in dezelfde richting te krijgen. Waar nodig werden ook nieuwe partners geïntroduceerd.

De publieke website moest een toegangsportaal worden waar de cinefiel een heel jaar lang een inspirerend cultuuraanbod kan terugvinden. En dit was nog maar het begin! Daarom werd de eerste bouwsteen van de nieuwe overkoepelende online applicatie gebouwd met focus op de toekomst. Zo werd in latere fase de website van de World Soundtrack Awards op diezelfde core gebouwd.

Maar de grootste uitdagingen lagen in de ontwikkeling van de te koppelen diensten voor ticketing, programmatie en e-mailing. De veertigste editie was de eerste die online ingekleurd werd door Wisefools.

Daarnaast ontwikkelden we een online vip uitnodigingstool, werd het stemproces van de World Soundtrack Awards online gebracht en creëerden we een online presentatietool om internationale gasten warm te maken voor het filmfestival.

We trokken de visuele lijn door in de mailings en kozen hierbij volop voor automatisatie. Met andere woorden: de website voedt de mailings automatisch, waarmee de festivalmedewerkers tijdens hectische periodes tijd winnen.

Verder maakt de website een duidelijk visueel onderscheid in content voor de verschillende doelgroepen: publiek, partners en industry of pers. Iedere doelgroep heeft een eigen kleurcode en benadering.

Resultaat

Online platformen moeten leven, in beweging blijven en continu verbeteren.

Tot op heden schrijven we elke week verder aan het online verhaal van Film Fest Gent. We pakken gefaseerd aan wat nodig is, zonder de ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe tools uit het oog te verliezen. Zo kreeg de website bijvoorbeeld ondertussen een grondige usability update. Alles gebeurt steeds in co-creatie met de communicatieverantwoordelijke van Film Fest Gent.

Processen online brengen, het optimaliseren van communicatieflows en de bestelprocedure, het integreren van een onderbouwde advertentieaanpak en een interactieve presentatie van het filmaanbod per dag, en meer…

We kijken er alvast naar uit om de online beleving van Film Fest Gent in de toekomst verder te co-regisseren.

Kunnen we het hebben over úw website? Wij brengen expertise en creativiteit aan de tafel. En koffie. Dat ook.

vraag maar raak

You might