OFFF 2022: inspiratie, innovatie en tapas

OFFF

3 dagen lang ondergedompeld in de wereld van tapas en cervezas design, digital art en digital culture. OFFF 2022 in Barcelona was een succes, da's zeker. We deden er heel wat inspiratie, inzichten, tips en best practices op. To stay future proof!

De fruitschaal van Julien en Eve

It’s all about fun

De beste ideeën ontstaan uit fun. Dat bewijzen Adam Julien en Eve van studio Vallée Duhamel. Aan de hand van high class lo-fi video’s, visuals en installaties creëren ze surreële ervaringen. Geen onverdeeld succes: Katy Perry, Google en Hermès zijn maar een paar van de grote vissen aan hun haak. Oftewel: hoe een foolish kantje je merk vooruit helpt.

Opmerkelijke tekening, Thierry

Brands are about people, not branding

Thierry Brunfaut is oprichter van Base Design. Hij sprak over studio culture, hoe je omgaat met failure en hoe je jezelf onderscheidt. We praatten achteraf over zijn visie en studio, en de opkomst van blanding: merken die er steeds vaker hetzelfde gaan uitzien. Makkelijk, maar niet waar branding om draait. Luister vooral zelf.

"Never stop learning!"

Samenwerken is de toekomst

Steeds meer creatives en studio’s, ook Wisefools, zetten in op collaborations. Niet alleen tussen creatives, ook creatives en clients gaan actief op zoek naar goud samenwerkingen. Dat kan enkel toegejuicht worden, zegt Ekaterina Solomeina. Zij is oprichter van Future London Academy, die de designers van vandaag en morgen opleidt.

Onze trui, ook interactief!

Interactief en content

Vincent Morisset en Caroline Robert zijn de founders van studio AATOAA (à toi). Hun interactieve projecten (video, installatie, websites, …) slepen awards binnen bij de vleet. In ons gesprek vertelde Vincent dat de Metaverse hem nog koud laat, en hij blijft focussen op real life. Wel kon hij vertellen hoe merken aan de slag kunnen gaan met interactieve content.

Onze trui: NFT?

NFT FTW

NFT’s, je kan er niets mee niet om heen. OFFF presenteerde dit jaar hun eerste tentoonstelling van NFT-werken, ‘Roads Not Taken’. Wie dit jaar op OFFF geen NFT’s verkocht, viel uit de boot. De Belgische Musketon, Brendan Dawes, Refik Anadol, … Het zijn maar een paar van de sprekers met NFT’s.

Die laatste, Refik Anadol, is toonaangevend in de digitale kunstwereld. Zijn NFT’s worden geveild bij de grootste veilinghuizen ter wereld, en kon dus niet ontbreken in Barcelona. Het legendarische Casa Batllò was de inspiratie voor zijn laatste NFT. Om OFFF af te sluiten werd het digitaal kunstwerk geprojecteerd op de gevel van Casa Battlò, wat de indruk gaf dat het gebouw leefde. Drie dagen later werd het werk verkocht voor 1.3 miljoen dollar.

Wij vroegen Refik hoe brands NFT’s kunnen gebruiken.

Future-proof blijven? Vlieg spring eens binnen.