Leestijd:

3

min.

Waarom je een Brand Scan voor je KMO zou moeten overwegen

Net als mensen worden merken na verloop van tijd volwassen, ze ontluiken. Door zich aan deze veranderingen aan te passen, kan een merk op de lange termijn blijven hangen en ervoor zorgen dat klanten blijven terugkomen voor meer.

Waarom je een Brand Scan voor je KMO zou moeten overwegen

Merken hebben een eigen persoonlijkheid

Brands hebben een eigen stem, een eigen persoonlijkheid en een reputatie. Elk startend merk profiteert van een positieve buzz. Het wordt gedragen op het enthousiasme van de founders en weet het te inspireren met een belofte. Vervolgens groeit het en wordt het iets dat op eigen benen kan staan.

So far, so good. Maar dan - plots - een drempel die moeilijker te nemen valt. Je krijgt het gevoel dat je merk nergens heen raakt. Dit gevoel is elke founder wel gekend en maakt deel uit van de levenscyclus van een merk. Gedurende deze cyclus groeien merken onvermijdelijk uit zichzelf.

Een voorbeeld: er komt nieuwe concurrentie op de markt. Je positionering die lang goed zat, voelt plots niet meer zo comfortabel, er zijn kapers op de kust. Als je klanten verliest aan the next latest and greatest thing, kan je vast komen te zitten in een negatieve vibe.

En dan rijst de vraag: Wat nu?

Je merk groeit, raakt achterop, ontwikkelt zich en maakt soms een moeilijke periode door.

Daar kan je niet van onder uit. Wat je wel kan doen is anticiperen door routinematig veranderingen aan te brengen. Zo lijken die levenscycli minder op een achtbaan, en meer op een roadtrip waar jij aan het stuur zit. Dat is het effect van onze Brand Scan.

Een audit, een controle, … ‘t zijn geen woorden waar we een fijne link bij maken. We gingen dus voor een Scan 😉. Onze Brand Scan is een open, eerlijk en grondig onderzoek naar de sterke en zwakke punten, waarden en concurrentie van jouw merk.

We hebben deze ontworpen om:

  • je huidige klant te identificeren
  • te checken of je merk overeenstemt met de verwachtingen van je klant
  • je merkstrategie te verfijnen
  • je meer klantgericht te laten werken
  • te bekijken waar je staat t.o.v. je competitie

Na een Brand Scan kan je exact zeggen welke touchpoints van je customer journey moeten evolueren, welke inspanningen je beter laat vallen, en waar er nog winst te halen valt. Het helpt je om de positionering van je bedrijf  te bepalen en erachter te komen wat je mensen en klanten belangrijk vinden. Kort gezegd: elke interactie moet zinvol zijn, kloppen met je merkidentiteit, en potten breken.

We kammen je customer journey uit

Bij Wisefools bekijken we je bestaande merk en kammen we je customer journey uit. Nieuwbrieven, visuals, website, social media, showroom, … elk touchpoint waarlangs je klanten je merk bereiken.

Wat haal je uit een Brand Scan

Wisefools graaft zich diep in je merk in. We zoeken uit wat goed is en wat moet worden verbeterd. Aan de hand van een experience rapport presenteren we je waardevolle inzichten en de te ondernemen stappen. En zo weet jij als founder de juiste keuzes te maken.

  1. Je krijgt een duidelijk beeld waar je merk momenteel staat.
  2. Je huidige customer journey uitgetekend.
  3. Een vooruitstrevende agenda met doelen, ideeën en plannen voor de toekomst.
  4. Je roadmap voor de next steps:
    - of we je merkverhaal moeten bijschaven
    - of we de brand identity aanpakken
    - welke touchpoints & brand stories het eerst je aandacht verdienen

Het juiste moment voor een Brand Scan

Ok, een check-up voor je merk, dat lijkt je wel wat. Maar hoe weet je of ‘t nu de moment is? Er zijn enkele belangrijke dingen waar je op moet letten om te zien of een Brand Scan dan wel nu nuttig kan zijn.